het Dockx avontuur
    
enkele weken geleden kregen we van onze notaris de datum om de verkoop van ons huis in Zwijndrecht definitief te maken, dus moesten we voor deze datum nog ons hele huis gaan leeg maken. Een taak die we eigenlijk helemaal niet zagen zitten, mits het vele werk hier op de boerderij.
Wij dus op zoek op internet naar een verhuisfirma die de verhuis op zich wou nemen, van A tot Z en al vlug kwamen we op de website van Dockx-movers terecht waar ze de full-service aanbieden.Hun intro voor deze service startte as volgt : 'U geeft liefst alles uit handen?' Dit sprak ons natuurlijk onmiddelijk aan, dus hebben wij het contactformulier ingevuld, waaruit nog enkele e-mail communicaties en een telefoongesprek zijn gevolgd. Wij hebben hen uitgelegd dat het huis drie verdiepingen heeft en dat ze alles moeten doen tem afleveren in 1 bepaalde ruimte, dus niet uitpakken of afleveren in de verschillende ruimtes. Hierop werd ons aangeraden om een grote verhuiswagen met 4 verhuizers te nemen. Eric is dan toch nog met het idee afgekomen om zelf de vierde man te spelen, dus hebben we een verhuiswagen + 3 verhuizers vastgelegd voor vrijdag, 24/08.
Op hun website stond wel het volgende vermeld: 'Wij komen bij u thuis voor de juiste inschatting van de verhuizing'. Dit is niet gebeurd, maar ja, wij zijn niet de professionele verhuizers, dus we dachten dat ze wel wisten waarmee ze bezig waren. Dat er een prijskaartje aan zou vasthangen, wisten we ook, maar dat was nu eenmaal onze keuze en we hadden dan gerekend op 8 uur , wat zo'n 1500€ ging worden.
Dus de dag begint, Eric was reeds aanwezig toen ze aankwamen en al heel snel werd de eerste vraag gesteld om een voorschot te betalen, waarop Eric vermelde dat hij dat de week ervoor online had overgeschreven. Dit kreeg op dat moment verder geen gevolg. Even later keken de mannen raar op dat ze ook nog de kasten moesten uiteenhalen, terwijl ze dachten dat ze enkel moesten inpakken, waarop Eric zei 'hoe kan ik nu kasten op voorhand uiteenhalen waarvan jullie de spullen nog moeten inpakken?' ... dus daar kwam het eerste telefoontje van hen naar 'den dispatch' die dan de schroevendraaiers en ander materiaal is komen brengen.
De uren die daarop volgden werd er nog geregeld naar 'den dispatch' gebeld door hen en gezucht voor het vele werk dat ze moesten doen, met geregeld de opmerking dat ze dit niet klaar krijgen in 1 dag. Toen ze vroegen aan Eric waar dit moest geleverd worden en ze hoorden dat het een uur rijden was, hadden ze plots weer redenen meer om te zagen over hetgeen dat hun nog te wachten staat en kwamen er opmerkingen zoals 'ik zie da nie zitten, nog helemaal naar henegouwen, uitpakken en dan weer terug'.
Iets voor 12u. 's middags belde Eric me op met het voorstel dat van Dockx zelf kwam om nog drie extra verhuizers er bij te nemen + nog een extra, kleinere verhuiswagen, zodat ze zeker die dag alles konden inpakken en leveren, waarop ik antwoordde dat het goed was, maar dat Eric dan wel naar huis (lees Graty) kwam, omdat ik geen zin heb om duizenden euro's te moeten betalen, terwijl we dan zelf nog zouden moeten meewerken. Dus de drie extra verhuizers worden geregeld en Eric komt terug naar huis, blij dat hij uit die negatieve 'zaag en zucht' sfeer was.
de dag ging verder ....
Om 16u30 kreeg Eric telefoon en al bij de eerste zinnen werd het een vurig gesprek. Plots kregen we allerlei beschuldigingen te horen door Dhr. Dockx 'himself'. Het feit dat we weigerden een voorschot te betalen, het feit dat Eric niet aanwezig was, het feit dat wij verwachten dat ZO'N verhuis op één dag moet kunnen heeft hem tot de conclusie gebracht dat wij niet te vertrouwen zijn en hij weigerde om onze goederen te komen leveren vooraleer we het volledige bedrag op het kantoor in Wilrijk komen betalen.
Na dat telefoongesprek ben ik beginnen steigeren, 'dit kan echt niet waar zijn', dacht ik, dus vol adrenaline ga ik achter mijn computer zitten, verzamel alle bewijzen (e-mails & betalingsbewijzen) en heb alle feiten en gebeurtenissen op een rijtje gezet en hen doorgestuurd. Hier kwam geen reactie op.
Om mijn lange e-mail naar hen samen te vatten :
- op de beschuldiging dat wij geen voorschot zouden willen betalen,
heb ik het bankbewijs meegestuurd
- op de beschuldiging dat wij verwachten dat wij op 1 dag zo'n verhuis verwachten,
heb ik geschreven dat wij niet de professionele verhuizers zijn, maar op hen beroep hebben gedaan om ons te helpen en dat wij dachten dat zij als professionals dus na al die jaren ervaring ons wel de juiste raad konden geven hoeveel tijd ze voor die job nodig hadden. Ook heb ik verwezen naar de zin 'Wij komen bij u thuis voor de juiste inschatting van de verhuizing' die op hun website staat, wat zij bij onze opdracht niet hebben uitgevoerd.
- op de beschuldiging dat Eric niet aanwezig was,
heb ik verwezen naar het feit dat hij tot 12u er wel degelijk was + de zin op hun website 'U geeft liefst alles uit handen? ' + de opmerking dat wij er genoeg centen voor betalen om ze verder een halve dag alleen te laten inpakken.
- op de beschuldiging dat wij niet te vertrouwen zijn,
heb ik simpelweg gereageerd, dat wij aan alle vragen en eisen hebben voldaan, maar dat zij nog steeds niet alle diensten hebben geleverd die wij hebben besteld, met de vragende conclusie 'wie is hier niet te vertrouwen?'
Zoals ik reeds vermeldde is hierop geen reactie gekomen, maar ondertussen had iemand ons de raad gegeven een extra bedrag te storten ter bewijs van goeder trouw. Ook al zijn we dit niet verplicht omdat op hun e-mails/communicaties stond vermeld dat we de afrekening moesten betalen aan de verhuizers na het afleveren van de goederen, maar toch hebben wij die raad opgevolgd en dus een extra voorschot van 1500€ gestort. Dit stortingsbewijs hebben we hen dan doorgemaild met de extra vermelding dat wij genoodzaakt zijn een klacht te gaan neerleggen als we tegen de dag erna geen bericht kregen wanneer onze goederen werden geleverd, want ook dit werd ons aangeraden, mits wij in ons recht waren en de firma zijn diensten niet compleet heeft uitgevoerd en onze eigendom achterhoud.
en ja hoor ... 15 minuten later weer telefoon, weer van Dhr Dockx zelf met verontschuldigingen en een hele hoop excuses voor wat er allemaal gebeurd is + het belangrijkste, de mededeling dat ze maandag komen leveren. Wij gelukkig dat die hele zever achter de rug was en dat we onze spullen gingen terug krijgen. We dachten dus dat het vertrouwen hersteld was, want we begrijpen nog niet waarom ze ons van hun inschattingsfouten beschuldigden, terwijl wij de raad/hulp vroegen op hun professionaliteit.
Vandaag, maandag 28/08 stonden wij ongeduldig te wachten op onze meubelen. Om 13 uur kreeg ik een bevestiging via e-mail dat ze net waren vertrokken en om 14u20 kwamen ze bij ons aan. Eén van die verhuizers komt naar mij toe en zegt, 'ik moet eerst alles ontvangen van vrijdag en 600€ voorschot voor vandaag ontvangen' ... geloof me, de adrenaline schoot als een vuurpijl omhoog omdat ik op dat moment besefte dat het vertrouwen dus helemaal niet hersteld was, maar dat de firma Dockx nog even achterdochtig is als voorheen. çoit, betalen moesten we toch, dus heb ik het stilzwijgend gedaan, maar toen van die verhuizer de opmerking kwam dat wij het fout hadden ingeschat, heb ik onmiddelijk gereageerd dat Dockx de professionele verhuizers zijn en dat wij met onze vraag naar hen zijn gekomen en hun raad hebben opgevolgd, als hun raad dan niet juist blijkt te zijn, hoeven wij nog niet als criminelen behandeld te worden.
Om 16u40, dus 2u20 later( en een hele doos fotokaders die gesneuveld is), mochten we dan de rest afrekenen en hebben ze zo maar eventjes een rit van 1u50 aangerekend om naar huis te rijden.
Dit verhaal heeft ons zo'n 4000€ gekost + een heleboel zorgen en negatieve ervaring met deze firma.
Ons besluit : wij gaan nooit meer beroep doen op de firma Dockx, want ze leveren niet de diensten die ze beloven via hun website en hebben blijkbaar na al die jaren nog niet genoeg ervaring opgedaan om in te kunnen schatten hoeveel uren een verhuis van drie verdiepingen in beslag neemt.
En naast deze feiten, vind ik dat ze niet professioneel zijn tegenover hun klanten ... als ik mijn klanten zo zou behandelen, dan mag ik zeker snel mijn boeken toe doen !!!
maar eind goed, al goed ... we hebben onze spullen terug en onze portemonnee is tenminste niet meer zo dik :-) (zeg ik met een snik)
Waarom schrijf ik dit verhaal online?? Wel, als ik 1 iemand kan helpen in de keuze te maken van verhuisfirma, is er al 1 iemand minder die kans maakt op een gelijkaardige situatie. Ik heb namelijk al dikwijls ervaren dat bedrijven die te groot zijn geworden, niet meer de diensten leveren waarmee ze groot zijn geworden. Dat persoonlijkheid, professionaliteit en vriendelijkheid dan snel achterwege blijft en je enkel een bedrag wordt om hun bankrekening te vullen. De kleinere bedrijven die doen tenminste nog hun best om hun clienteel met raad, daad en vriendelijkheid te behandelen, want die hebben ons nodig.
|
een oude boerderij bewoonklaar maken in 2 maanden
iedereen verklaart of verklaarde ons voor zot.
'dit gaat jullie nooit lukken', kregen we zo vaak te horen
een boerderij zonder deftige electriciteit of waterleiding, zonder nutsvoorzieningen zoals een keuken of badkamer, dus eigenlijk een heleboel muren met oude daken er op! met deze constructies durfden wij het aan om op een tijdspanne van 2 maanden een bewoonklare ruimte te maken.
met bewoonbaar bedoelen wij : een plaats waar we deftig kunnen koken, een plaats waar een warm bad of propere douche kan genomen worden, een plaats waar we tot rust kunnen komen in een zetel en voor de tv + de slaapkamers van de kinderen op een deftige manier beslaapklaar te maken.
van een volledige afwerking kunnen we uiteraard niet dromen na twee maanden (misschien zelfs nog niet na 10 jaar), maar nu we bijna halverwege de zware verbouwingsperiode zitten, weliswaar met enige achterstand doordat het bouwverlof enkele van onze plannen dwarsboomde, durf ik nog altijd verkondigen dat we tegen 1 september een bewoonbare boerderij zullen hebben.
het is een kwestie van planning en vooruitgaan zonder al te veel na te denken :-) want wat is nu 2 maanden op een mensenleven:-)
we kijken nu wel al enorm uit naar dat moment :-)
onze boerderij zal de volgende ruimtes krijgen : 2 wc's op de begane vloer, een keuken, een eetplaats, een berging met douche, een hondenkamer, een vestiaire, een zitkamer, een bureauhoek, een atelier, drie slaapkamers, waarvan 2 met mezaninne, een badkamer met wc, ligbad en 2 lavabo's, een dressing
aan de overkant van de woning zal zich 1 studio bevinden + 1 SPA ruimte + 1 appartementje met op de gelijkvloers een woonkamertje met aangrenzend een badkamer (met wc, lavabo & douche) en drie kamers erboven.
dan rest er nog een paardenstal, die we zo gaan houden om onze 2 tinkers tijdens de heel koude nachten te laten verblijven + 1 varkensstal die we tijdens de volgende jaren willen renoveren en ombouwen tot een buitenkeuken + 2 kleinere stalletjes die momenteel in gebruik zijn door de kippen, ganzen en konijnen.
de rode ruimtes zullen dit jaar worden afgewerkt (of toch zo goed als...). |